داروهای گیاهی, گیاهان دارویی

درمان افت قند خون در افراد غیر دیابتی

درمان افت قند خون در افراد غیر دیابتی

دیابت

 

دیابت باعث افزایش سطح قند خون (گلوکز) می‌شود که این اتفاق به‌خاطر اختلال در تولید یا عملکرد انسولین در بدن است. دیابت به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود؛ نوع ۱ که در آن بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند و نوع ۲ که در آن بدن نمی‌تواند به‌درستی از انسولینی که تولید کرده است، استفاده کند.

بیماری دیابت را باید کنترل کرد زیرا منجر به عواقب زیادی از جمله نارسایی کلیه، آسیب‌های عصبی، مختل شدن بینایی، حملات قلبی، سکته‌ی مغزی، اختلال در گردش خون، کاهش شنوایی و بسیاری مشکلات دیگر می‌شود.

باید برای کنترل قند خون، شیوه‌ی زندگی سالمی را در پیش گرفت که شامل رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و استرس کم است. غذای دیابتی‌ها باید دارای مواد مغذی با چربی کم و کالری متوسط باشد و شکر کمی نیز داشته باشد.

میوه‌ها معمولا شیرین‌ هستند و به همین خاطر اغلب مردم فکر می‌کنند کسی که دیابت دارد نباید میوه بخورد. اما میوه‌های زیادی وجود دارند که مناسب کنترل قند خون هستند و از این رو برای دیابتی‌ها مفیدند. میوه‌ها با داشتن ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌ اکسیدان و مواد مغذی برای هر رژیمی مناسبند.

 

قند خون پایین در افراد غیر دیابتی

هیپو به معنی کاهش و گلیسمی به معنی قند(گلوکز) خون است که در مجموع هیپوگلیسمی به معنی کاهش قندخون است.

بنابراین در حالت عادی بدن سعی در حفظ قند خون در محدوده 60 تا 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر را دارد، که اگر چند ساعاتی از آخرین وعده غذایی خورده شده بگذرد یا اگر وعده غذایی قبلی شما مختصر باشد در این صورت بازهم بدن با استفاده از مکانیسم‌‌های موجود سعی در حفظ قندخون در محدوه طبیعی را خواهد داشت.

در واقع بدن ما برای اینکه سطح گلوکز خون در محدوده ثابتی حفظ شود این توانایی را دارد که بین گلوکز، انسولین و گلوکاگون موازنه ای را ایجاد کند که قند‌ خون در حالت طبیعی حفظ شود.

در شرایط هیپوگلیسمی از زمانی که گلوکز خون کاهش می‌یابد مکانیسم‌‌های دفاعی عمده شامل کاهش ترشح انسولین، افزایش ترشح گلوکاگون و افزایش ترشح اپی‌نفرین را خواهیم داشت که در صورت هیپوگلیسمی‌‌های طولانی مدت ترشح کورتیزول و هورمون رشد نیز اتفاق خواهد افتاد.

درمان فوری افت قند‌خون

خوردن غذاها و نوشیدنی‌‌های حاوی کربوهیدرات( قند) (مثال؛ آب قند، آبمیوه)، به علت اینکه گلوکز حاصل از شکست کربوهیدرات به داخل جریان خون جذب می‌‌شود و باعث افزایش قندخون شده و لذا علائم ناشی از هیپوگلیسمی کاهش می‌‌یابد و اگر بیماری زمینه ای دلیلی بر هیپوگلیسمی باشد درمان آن بیماری و  یا اختلال ضروری است.

توصیه‌‌های مهم و کاربردی کاهش قند خون

  • 1- وعده‌‌های اصلی غذایی را به صورت کوچک بخورید و خوردن میان وعده‌‌ها را بین وعده‌‌های اصلی و قبل از خواب قرار دهید.این به این دلیل است که خوردن 5 تا 6 وعده کوچک به جای دو تا سه وعده بزرگ می‌‌تواند به صورت مداوم گلوکز را به جریان خون آزاد کند.
  • 2- بیماران دچار هیپوگلیسمی بهتر است شمارش کربوهیدرات را یاد بگیرند تا بدانند که در هر وعده ی اصلی و میان وعده چه میزان کربوهیدرات (قند) استفاده کنند تا دچار افت قند‌خون نشوند.هر واحد کربوهیدرات معادل 15 گرم کربوهیدرات که به این افراد توصیه می‌‌شود در وعده غذایی اصلی  3 تا 4 واحد کربوهیدرات (3×15=گرم45 یا 15×4=60گرم) و در میان وعده 1 تا 2 واحد کربوهیدرات را داشته باشند.چون تعیین این که در وعده اصلی یا میان وعده نیاز دقیق بیمار به کربوهیدرات چقدر است نیازمند ارزیابی انرژی و بررسی نیاز فرد است لذا توصیه می‌‌شود فرد مبتلا به هیپوگلیسمی به متخصصین تغذیه مراجعه  و رژیم غذایی متناسب با نیاز خود را دریافت کند.
  • 3- غذاهای حاوی پروتئین که چربی اشباع کمی داشته باشند می‌‌توانند در وعده‌‌ها و میان وعده‌‌ها به عنوان منبع کالری و ایجاد سیری در برنامه غذایی به کار رود اما باید حد تعادل را نیز رعایت کرد از آن جهت که پروتئین نیز همانند کربوهیدرات می‌‌تواند سبب تحریک آزادسازی انسولین شود.
  • 4- غذاهای حاوی کربوهیدرات را در سرتاسر روز  پخش کنید و بدانید که حذف کامل کربوهیدرات از رژیم غذایی باعث می‌‌شود که بدن توانایی اش را برای به کار بردن صحیح  کربوهیدرات از دست بدهد بنابراین حذف کامل کربوهیدرات توصیه نمی شود.مواد غذایی حاوی کربوهیدرات شامل نشاسته‌‌ها، میوه‌‌ها، آبمیوه‌‌ها، شیر و ماست و غذاهای حاوی شکر که البته محتوای کربوهیدراتی این مواد غذایی از لحاظ نوع و مقدار متفاوت است.
  • 5- اجتناب یا محدود کردن غذاهایی با محتوی شکر و کربوهیدرات زیاد به خصوص با معده خالی نظیر نوشابه، شربت، آبنبات، آبمیوه، ماست‌‌های میوه‌ای، پای‌‌ها و کیک‌‌ها.
  • 6- اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌‌های حاوی کافئین از آن جهت که علائمی همانند هیپوگلیسمی ایجاد کرده و احساس شخص را بدتر می‌‌کند.

در پایان لازم به یادآوری است که رژیم غذایی متعادل، متناسب با نیاز فرد و کافی می‌‌تواند برای افراد مبتلا به هیپوگلیسمی مفید باشد.

 

عوامل احتمالی افت قند خون با دیابت

دیابت

 

افراد مبتلا به دیابت ممکن است انسولین کافی (دیابت نوع 1)را نداشته باشند یا کم تر نسبت به آن واکنش نشان دهند (دیابت نوع 2). در نتیجه، گلوکز در جریان خون بالا می رود و ممکن است به سطح خطرناکی برسد.

برای اصلاح این مشکل، فرد مبتلا به دیابت می تواند انسولین یا سایر داروها را به برای کاهش سطح قند خون بخورید اما انسولین بیش از حد و یا دیگر داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش زیاد سطح قند خون شود که باعث هیپوگلیسمی می شود . هیپوگلیسمی ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که بعد از مصرف داروهای دیابت به اندازه معمول غذا نخورید و یا بیشتر از حد معمول ورزش کنید.

دیابت در افراد بدون دیابت کم تر رایج است. علل ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • داروها: خوردن قرص های یک فرد مبتلا به دیابت به طور تصادفی، یکی از دلایل احتمالی این بیماری است. داروهای دیگر ممکن است باعث هیپوگلاسمی ، به ویژه در کودکان و یا در افراد با نارسایی کلیه شوند. یکی از نمونه ها کنین است که برای درمان مالاریا به کار می رود.
  • مصرف بیش از حد الکل: نوشیدن زیاد الکل می تواند کبد را از آزاد کردن گلوکز در جریان خون مسدود کند و باعث هیپوگلیسمی شود.
  • برخی بیماری ها انتقادی: بیماری های شدید کبد، مانند هپاتیت شدید، می تواند منجر به بیماری هیپوگلیسمی شود. اختلالات کلیه می تواند بدن را ازدفع مناسب داروها باز دارد که می تواند به علت تجمع این داروها بر سطح گلوکز تاثیر بگذارد. گرسنگی طولانی مدت، همان طور که در اختلال تغذیه بی اشتهایی عصبی رخ می دهد، می تواند منجر به تخلیه موادی شود که بدن برای تولید گلوکز نیاز دارد و باعث ایجاد هیپوگلاسمی می شود.
  • تولید بیش از حد انسولین: تومور نادر پانکراس (انسولینوما)ممکن است موجب تولید بیش از حد انسولین شود که منجر به هیپوگلیسمی می گردد. تومورهای دیگر ممکن است منجر به تولید بیش از حد موادی نظیر انسولین شوند. بزرگ شدن سلول های بتای پانکراس که انسولین تولید می کنند ممکن است منجر به ترشح بیش از حد انسولین شوند.
  • نقص هورمون: اختلالات خاص غدد آدرنالی و غده هیپوفیز ممکن است منجر به کمبود هورمون های کلیدی که تولید گلوکز را تنظیم می کنند منجر شود. کودکان ممکن است دچارهیپوگلیسمی شود اگر کمبود هورمون رشد داشته باشند.

هنگام افت قند خون چه باید کرد؟
پیش از هر چیز ۱۵ گرم کربوهیدرات زوداثر میل کنید، می‌توانید این کربوهیدرات را از خوراکی‌های زیر دریافت کنید:

۳ تا ۴ قرص گلوکز
ژل گلوکز
۴ تا ۶ عدد آب‌نبات دارای قند
نیم فنجان آب‌میوه
یک فنجان شیر بدون چربی
نیم فنجان نوشیدنی دارای قند
۱ قاشق غذاخوری عسل (زیر زبان‌تان بگذارید تا زودتر جذب خون شود)
۱۵ دقیقه پس از میل‌ کردن خوارکی قنددار، سطح قند خون‌تان را اندازه بگیرید. اگر قند خون‌تان هنوز کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، یک وعده‌ی دیگر از خوراکی‌های نام‌برده میل کنید. این روند را تکرار کنید تا سطح قند خون‌تان به‌حالت طبیعی برسد.

نقش اطرافیان در صورت از حال رفتن شما

هیپوگلیسمی ممکن است باعث از حال رفتن‌تان شود؛ اگر چنین شد اطرافیان‌ باید به شما گلوکاگون تزریق کنند. گلوکاگون دارویی است که باعث افزایش قند خون می‌شود و نیاز به تجویز پزشک دارد؛ اگر به هیپوگلیسمی شدید دچارید، ممکن است که به آن نیاز پیدا کنید. خانواده یا دوستان نزدیک‌‌تان باید به تزریق این دارو آشنا باشند.

اگر شاهد از حال رفتن شخصی با علائم هیپوگلیسمی بودید، سریعا آمبولانس خبر کنید یا او را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید. به فردی که بی‌هوش است خوراکی، مایعات یا انسولین نخورانید چرا که ممکن است باعث خفگی او شوید.

با قند خون پایین رانندگی نکنید

اگر درحال رانندگی نشانه‌های افت قند خون را احساس کردید، کنار بزنید، قند خون‌تان را اندازه بگیرید و خوراکی قندی بخورید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و اگر لازم بود دوباره این روند را تکرار کنید. پیش از رانندگی خوراکی‌های حاوی پروتئین یا کربوهیدرات‌دار مصرف کنید.
همیشه آماده و مجهز باشید و در ماشین‌تان خوراکی‌های قندی داشته باشید.

جلوگیری از افت قند خون
اگر به دیابت مبتلا هستید، می‌توانید روش‌های مختلفی را برای جلوگیری از افت قند خون‌ به‌ کار ببرید:

  • برنامه‌ی غذایی منظمی داشته باشید
  • دست‌کم ۳ وعده‌ی غذایی هم‌اندازه و میان‌وعده‌ داشته باشید
  • بین وعده‌های غذایی بیش از ۴ تا ۵ ساعت فاصله نگذارید
  • پس از صرف وعده‌ی غذایی نیم تا یک ساعت ورزش کنید. قند خون را پیش و پس از آن اندازه بگیرید و درباره‌ی تغییراتی که می‌توانید ایجاد کنید با پزشک‌تان صحبت کنید.
  • پیش از مصرف انسولین و داروهای قند خون، دوز مصرفی‌تان را دوباره چک کنید
  • زمان مصرف بیشترین مقدار دارو را بدانید،
  • پیوسته و هماهنگ با دستور پزشک قند خون‌تان را اندازه بگیرید،
  • دستبند، گردنبند یا کارت ویژه‌ای همراه داشته باشید که نشان بدهد شما مبتلا به دیابت هستید.

پیشنهاد ما: داروی گیاهی برای تقویت عضله قلب

 

درمان های خانگی و گیاهی افت ناگهانی قند خون در طب سنتی

 

دیابت

 

ریشه شیرین بیان درمان گیاهی افت قند خون :

ریشه های شیرین بیان را به قطعات کوچکی تقسیم کرده و آن ها را در یک لیوان آب قرار دهید و بجوشانید. این آب جوشیده را یک بار در روز بنوشید.

سیب زمینی استانبولی وحشی برای افت قند خون:

ریشه های خشک شده سیب زمینی استانبولی وحشی را تمیز کنید و با شیر مخلوط کنید تا به یک خمیر تبدیل شود. شیر را بنوشید تا مزایای خوبش را به دست آورید.

درمان افت قند خون با سیب:

روزانه دو عدد سیب را بعد از غذا برای مقابله با قند خون پایین بخورید.

رفع افت ناگهانی قند خون با ملاس (شیره چغندر):

مقدار کمی از ملاس را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. برای افزایش سطح قند خون در روز دو بار این را بنوشید.

ریشه قاصدک به افت قند خون کمک می کند:

ریشه خشک شده قاصدک را به یک لیوان شیر اضافه کنید و مخلوط کنید. این شیر را روزانه برای نتایج خوبش بخورید.

مقابله با افت قند خون با جعفری:

عصاره ای از برگ های جعفری بگیرید و آن را برای به دست آوردن مزایای سلامتی اش در برابر قند خون پایین بنوشید.

افزایش قند خون با گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی تازه را در تمام رژیم های غذایی برای کاهش اختلالات لوزالمعده و در نتیجه تعادل سطح قند خون اضافه کنید.

تخمه های آفتاب گردان برای درمان افت قند خون :

دانه گل آفتابگردان به صورت خام به صورت منظم به منظور بالا بردن سطح قند خون مفید است.

درمان افت قند خون با دانه های کدوتنبل:

پودر دانه های کدوتنبل باید با یک لیوان شیر مخلوط شود و برای نتایج مفیدش مصرف شود.

رهایی از افت قند خون با ریشه های جنتیانا:

ریشه های جنتیانا را در آب بجوشانید و روزانه دو بار بنوشید.

جو برای درمان طبیعی افت قند خون :

جو در مقادیر مناسب به منظور جبران سطوح پایین قند خون به روش منظم مفید است.

رفع افت قند خون با رژیم غذایی متعادل:

رژیم غذایی که شامل گوشت، محصولات لبنی، نان و سبزیجات و میوه ها است از بدن برای حفظ سطح قند خون پایدار حمایت می کند.

چه میوه هایی برای دیابت مفید است

 

دیابت

 

برای افراد دیابتی بعضی میوه‌ها ارجحیت بیشتری دارند. این افراد باید علاوه بر دقت در تأثیری که غذاهای مختلف روی میزان قند خون و سطح انسولین می‌گذارد به عوامل دیگری مثل شاخص گلوکز (Glycemic Index) و بار گلوکز (Glycemic Load) هم توجه داشته باشند.

اعتقاد بر این است که کم بودن شاخص گلوکز روی کنترل قند خون تأثیر مثبتی دارد و در عین حال تأثیر چندانی روی سطح قند خون نخواهد گذاشت. معمولا غذاهایی با شاخص گلوکز ۵۵ و کمتر به عنوان غذاهایی با شاخص گلوکز پایین شناخته می‌شوند و غذاهایی که شاخص گلوکزشان بیشتر از ۷۰ است، شاخص گلوکز بالایی دارند.

۱. سیب

سیب‌های شیرین و آب‌دار می‌توانند برای دیابت مفید باشند. سیب‌ها سرشار از فیبرهای محلول، ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان هستند. همچنین شامل پکتین (پلیمری به‌دست آمده از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه‌ها و سبزیجات) هستند که به سم‌زدایی بدن و حذف مواد مضر کمک می‌کند و نیازهای بدن به انسولین را هم تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

علاوه بر همه‌ی اینها، سیب به جلوگیری از حملات قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و جلوگیری از بیماری‌های چشم در افراد دیابتی کمک زیادی خواهد کرد. شاخص گلوکز سیب بین ۳۰ تا ۵۰ است.

میزان توصیه شده برای مصرف: روزانه یک سیب کوچک یا متوسط.

۲. گیلاس
گیلاس در بین میوه‌ها یکی از کم‌ترین شاخص‌های گلوکز را دارد. شاخص گلوکز این میوه ۲۲ است. گیلاس شامل آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، آهن، فیبر و ویتامین B9 است.

علاوه بر اینها، گیلاس حاوی آنتوسیانین است که با افزایش ۵۰ درصدی تولید انسولین، باعث کاهش قند خون می‌شود. این میوه با بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های دیگری که بین افراد دیابتی رایج است مبارزه می‌کند.

میزان توصیه شده برای مصرف: گیلاس می‌تواند به‌صورت تازه، کنسروی، یخ‌زده یا خشک شده و به میزان نصف فنجان در هر روز استفاده شود.

۳. آلو سیاه

آلو سیاه به کنترل قند خون کمک زیادی می‌کند. محققانی از دانشگاه پزشکی Father Muller در هند به بررسی تأثیرات آلو سیاه روی درمان دیابت پرداختند. این میوه سرشار از آنتوسیانین و الاجیک اسید است و به همین خاطر برای افراد دیابتی بسیار مفید می‌باشد.

آلو سیاه به کنترل تبدیل کربوهیدرات به قند خون کمک می‌کند. تشنگی بیش از حد و مشکلات مکرر در ادرار کردن هم که در بین دیابتی‌ها شایع است توسط این میوه کنترل می‌شود. علاوه بر میوه، برگ‌ها و دانه‌های آلو سیاه هم می‌توانند برای کنترل قند خون استفاده شوند.

میزان توصیه شده برای مصرف: وقتی میوه در بازار موجود است، مصرف روزانه یک‌ونیم فنجان از آن توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید پودر دانه‌های خشک آن را تهیه کنید و روزی دو بار یک قاشق چای‌خوری از آن را با آب بخورید

۴. گواوا (Guava)

گواوا سرشار از لیکوپن است و مقدار زیادی فیبر غذایی و مقدار قابل توجهی ویتامین C و پتاسیم دارد. تمام این مواد مغذی به کنترل قند خون کمک زیادی می‌کنند.

کسانی که در معرض ابتلا به دیابت هستند می‌توانند با نوشیدن چای برگ گواوا از آن جلوگیری کنند. به این منظور برگ‌های خشک شده‌ی گواوا را خُرد کنید. سپس یک قاشق غذاخوری از برگ خردشده را در آب جوش بریزید و بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد و بعد آن را از صافی رد کنید. این چای را روزی یک‌بار بنوشید.

میزان توصیه شده برای مصرف: هر روز یک عدد میوه، بدون پوست آن. همچنین می‌توانید یک لیوان کوچک از آب آن را هم مصرف کنید.

۵. گریپ‌ فروت

گریب‌فروت سرشار از فیبر محلول و ویتامین C است و شاخص گلوکز آن هم ۲۵ است.

علاوه بر این، این میوه حاوی زردینه‌ای به نام نارینجنین است که حساسیت بدن به انسولین را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند وزن سالم‌تری داشته باشید. داشتن وزن سالم‌ و مناسب عامل مهمی در پیشگیری و کنترل دیابت است.

میزان توصیه شده برای مصرف: روزانه نصف یک گریپ‌فروت بزرگ (تقریبا سه‌چهارم فنجان) به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.
برای بهره‌مندی بیشتر از فواید این میوه برای دیابت، بهتر است به‌جای آب‌میوه، خود آن را مصرف کنید.

۶. آووکادو
آووکادو به دلیل فیبر بالا و چربی تک‌سیرنشده باعث پایداری قند خون می‌شود. این چربی‌ها سلامت قلب را هم بهبود می‌بخشند. افراد دیابتی در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی هستند. آووکادو مقادیر بالایی پتاسیم دارد که به جلوگیری از نوروپاتی دیابتی کمک می‌کند.

میزان توصیه شده برای مصرف: روزانه یک آووکادوی متوسط برای دیابتی‌ها مفید است.
می‌توانید از آووکادو در سالاد و ساندویچ هم استفاده کنید یا با پوره کردن و ترکیب کردن آن با آب‌لیمو، سیر و روغن زیتون سس سالاد درست کنید.

۷. توت‌فرنگی

توت‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و فیبرهایی است که می‌توانند به کنترل سطح قند خون کمک کنند. آنتی‌اکسیدان توت‌فرنگی با کاهش کلسترول بد (LDL) و حفظ یا بهبود کلسترول خوب (HDL) و کاهش فشار خون به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

این میوه کربوهیدرات کمی دارد و شاخص گلوکز آن هم ۴۰ است. خوردن توت‌فرنگی باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید، سطح قند خون‌تان ثابت بماند و سطح انرژی‌تان افزایش پیدا کند.

میزان توصیه شده برای مصرف: روزانه سه‌چهارم فنجان برای افراد دیابتی.
می‌توانید توت‌فرنگی تازه را به سالاد اضافه کنید یا با غلات ترکیب کنید و از آن به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم و دسر کم‌قند استفاده کنید.

۸. پرتقال
پرتقال یکی از سالم‌ترین میوه‌هایی است که می‌تواند در رژیم غذایی افراد دیابتی قرار بگیرد. پرتقال قند زیادی ندارد و حاوی مقادیر بالایی فیبر، ویتامین C و دیگر مواد معدنی‌ای مانند تیامین است که به کنترل قند خون کمک می‌کند.

علاوه بر این، پرتقال شاخص گلوکز پایینی دارد و کمک می‌کند گلوکز به‌آرامی به خون منتقل شود. این میوه به کنترل یا کاهش وزن هم کمک می‌کند و به این ترتیب خطر دیابت را کمتر خواهد کرد. شاخص گلوکز پرتقال بین ۳۱ تا ۵۱ است.

میزان توصیه شده برای مصرف: روزانه یک پرتقال کوچک به کنترل دیابت و قند خون کمک می‌کند.
نوشیدن آب پرتقال به‌اندازه‌ی خوردن میوه‌اش فایده ندارد، زیرا فاقد فیبر است. البته در نوع جدیدی از آبمیوه‌ گیری‌ها به نام آبمیوه گیری پرس سرد فیبر و مواد مغذی میوه به نسبت بیشتری از آبمیوه‌گیری‌های معمولی حفظ می‌شود.

۹. گلابی

گلابی سرشار از ویتامین A ،B1 ،B2 ،C و E و همچنین فیبر است و باعث تنظیم قند خون، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌شود. گلابی، کربوهیدرات و کالری کمی دارد و شاخص گلوکز آن ۳۸ است.

این میوه به‌ویژه برای افرادی که دیابت نوع ۲ دارند مفید است و می‌تواند باعث بهبود حساسیت به انسولین شود.

میزان توصیه شده برای مصرف: افراد مبتلا به دیابت، وقتی تمایل به مصرف چیز شیرین داشتند می‌توانند یک گلابی کوچک یا متوسط مصرف کنند. گلابی یک دسر یا میان‌وعده مناسب است.

۱۰. کیوی
کیوی باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. این میوه شامل ویتامین C ،E و A، زردینه، پتاسیم و مقدار زیادی بتاکاروتن است که باعث حفاظت از رادیکال‌های آزاد و بهبود سلامتی بدن می‌شود.

علاوه بر این کیوی سرشار از فیبر و کربوهیدرات است و به کنترل قند خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند. شاخص گلوکز آن هم بین ۴۷ تا ۵۸ است.

میزان توصیه شده برای مصرف: خوردن روزانه یک کیوی باعث کنترل سطح قند خون می‌شود و جایگزینی سالم برای میان‌وعده‌هایی با چربی و قند بالاست.

 

میوه ها و قند
به طور کلی میوه‌های تازه سالم بوده و منبع مناسبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر می‌باشند. زیتون، خرما، انجیر و انگور از نخستین میوه‌های ارگانیکی هستند که چاله‌هایی از این میوه‌ها که به حدود 6000 سال پیش برمی‌گردد در خاورمیانه به ثبت رسیده است. با این حال، میوه های معمولی که امروز می خوریم شباهت کمی به دوران اجداد ما دارند. میوه های خانگی تقریبا همیشه بزرگتر، شیرین تر و دارای فیبر کمتر از میوه‌های ارگانیک هستند.

با این حال، اگر شما مبتلا به اضافه وزن یا دیابت هستید، توصیه می شود که ابتدا مقدار قند میوه‌ها را بشناسید و در رژیم روزانه خود از آن‌ها استفاده مفید ببرید. تعدادی از میوه‌ها در فهرست زیر براساس محتوی قند آن‌ها طبقه‌بندی شده‌اند:

میوه هایی با بیشترین محتوای قند میوه هایی با محتوای قند کم تا متوسط میوه هایی با کمترین محتوای قند میوه هایی با محتوای قند متوسط تا زیاد
انگور طالبی آووکادو آلو 
گلابی نارگیل لیمو پرتقال
گیلاس  گواوا ریواس کیوی
انبه زردآلو گوجه فرنگی تمشک
سیب گریپ فروت- شلیل  شاه توت آناناس
موز انجیر- ملون انار
میوه های خشک توت فرنگی- زغال اخته  هندوانه

 

پیشنهاد ما : درد در ناحیه دنبالچه ستون فقرات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *