گیاهان دارویی

علت لکه های قهوه ای روی پوست بدن

جوش

علت لکه های قهوه ای روی پوست بدن

همانطور که سن افراد بالا می‌رود، لکه‌های ناخوشایندی که معمولاً به آنها لکه‌های قهوه‌ای می‌گویند، روی صورت و در پشت دست‌ها ظاهر می‌شوند. لکه‌های قهوه‌ای زمانی بروز می‌کنند که در لایه‌ی بالایی سطح پوست رنگدانه‌های زیادی بسط پیدا کند، رشد کند و مانند یک خال بزرگ به نظر برسد. ممکن است یک لکه به تنهایی ظاهر شود و یا اینکه چند لکه به صورت دسته‌ای و با هم بروز کنند. برخی افراد زمینه‌های ارثی مبتلا شدن به لکه‌های قهوه‌ای روی پوست را دارند. لکه‌های قهوه‌ای در افراد مسن‌تر شایع‌تر هستند، به خصوص در آنهایی که زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می‌کنند. لکه‌های قهوه‌ای سرطانی نیستند و منجر به سرطان هم نمی‌شوند. با این حال در پوست‌هایی که در معرض نور خورشید هستند، ممکن است این لکه‌ها با زبری پوست که در مرحله قبل از سرطان اتفاق می‌افتد و ورم‌های قرمزرنگ پوست که به آن کراتوز اکتینیک می‌گویند همراه شود.

یک نقطه قهوه ای روی صورت شما ممکن است به سختی قابل تشخیص باشد، اما اگر چند تا از این لک ها را داشته باشید چه می شود؟اگر لکه های قهوه ای دارید، بدانید که تنها نیستید , نقطه سیاه یا لکه قهوه ای پوست نیز شایع است .لکه های قهوه ای پوست که مزاحم زیبایی چهره هستند باید درمان شوند.
برای درمان سریع این لکه های پوستی راههای مختلفی در طب مدرن و طب سنتی وجود دارد که در این بخش ما به معرفی بهترین راههای درمان و ماسک های ضد لک خانگی خواهیم پرداخت

علت این لکه های تیره و قهوه ای روی پوست صورت چیست؟
بسیاری از زنان و مردان تغییرات رنگ پوستی بر روی صورتشان دارند، و عوامل بسیار زیادی مسئول این اتفاقات هستند لکه های تیره ،می تواند نتیجه ژنتیک، بارداری، اشعه UV، اسکار و زخم آکنه و بیماری های پوستی باشند.

تغییرات هورمونی ناشی از استرس، به خصوص در افراد بین 20 تا 50 ،می تواند باعث لکه های تیره شود ، مستقیم وارد بحث درمان های موثر و قطعی برای از بین بردن لکه های تیره و قهوه ای رنگ خواهیم پرداخت .

روش اول: استفاده از آب لیمو:

آب لیمو را به طور مستقیم به لکه ها بزنید ؛ آب لیمو، حاوی اسید است که می تواند باعث تجزیه رنگدانه ملانین شود و بنابراین در عرض یک یا دو ماه رنگ و ظاهر لکه ها را کاهش دهد. ویتامین C موجود در لیمو نیز، به طور مستقیم پوست را سفید می کند ؛ بهترین روش برای رفع لکه های قهوه ای لیمو ترش است ،

لیمو را برش بزنید و برش ها را مستقیما روی لکه های قهوه ای خود قرار دهید ،
اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند و سپس با آب بشورید.
مراقب باشید،زمانی که آب لیمو به صورت خود زده اید و تماس مستقیمی با خورشید نداشته باشید،
گزارش هایی وجود دارد که قرار دادن آب لیمو بر روی پوست می تواند باعث آفتاب سوختگی قابل توجهی شود.

روش دوم :از ترکیب آب لیمو و شکر استفاده کنید:

آب یک لیمو را بگیرید و در یک کاسه بریزید،
2-4 قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید، شکر را به آرامی اضافه کنید ،تا با آب لیمو ترکیب شود و یک خمیر بدست آید.
این ترکیب را روی نقاط قهوه ایتان توسط یک قلم مو یا یک تکه پنبه بزنید ،
خمیر را در حدود نیم ساعت اجازه دهید بماند و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید
این خمیر، ممکن است پوست شما را خشک کند، پس حتما بعد از هر بار استفاده، از مرطوب کننده استفاده کنید.
روش سوم :برای درمان سریع لکه های قهوه ای پوست صورت خمیری با عسل، شکر و آب لیمو درست کنید:

آب یک عدد لیمو را در یک کاسه بریزید
به 2 قاشق غذاخوری شکر (بسته به اینکه چقدر آب لیمو دارید)
دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و یک خمیر درست کنید
به وسیله یک قلم مو یا یک تکه پنبه، مخلوط را روی تمام نقطات قهوه ای خود بزنید
اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.
عسل، رطوبت را برای محافظت از پوست خود در برابر خشکی ایجاد می کند.

علت‌ها و دلایل
لکه‌های قهوه‌ای ناشی از تولید بیش از حد ملانین یا رنگدانه‌های پوستی هستند. پزشکان همیشه دلیل ایجاد و رشد لکه‌های قهوه‌ای را نمی‌دانند. پیری پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا دیگر اشکال ماوراء بنفش (UV) مانند حمام آفتاب‌گیری یا برنزه کردن پوست بدن، همه علت لک صورت هستند. احتمال ایجاد و رشد لکه‌های قهوه‌ای در مناطقی از پوست که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند، بیشتر است. ازجمله در نواحی زیر:

صورت
پشت دست‌ها
شانه‌ها
قسمت فوقانی کمر
ساعد یا بازو
عوامل خطر
مردم در هر سن، جنس و نژادی که باشند، پوست آنها مستعد ایجاد و رشد لکه‌های قهوه‌ای است. با این حال لکه‌های قهوه‎ای در افرادی که برخی از عوامل خطر خاص را دارند، شایع‌تر است. این عوامل عبارتند از:

داشتن سن بیش از ۴۰ سال
داشتن پوست روشن
به صورت مکرر در معرض نور خورشید قرار گرفتن
استفاده‌ی مکرر از حمام آفتاب یا برنزه کردن پوست
علائم و نشانه‌ها
رنگ آنها طیف وسیعی از قهوه‌ای روشن تا سیاه دارد.
بافتی شبیه به بافت دیگر مناطق پوست دارند.
بدون درد هستند.
معمولاً در مناطقی از پوست که در معرض نور خورشید است، به وجود می‌آیند.
درمان لکه‌های قهوه‌ای پوست
دکتر ادیبی با سال‌ها تجربه در زمینه درمان و از بین بردن لک‌های تیره پوست، معتقد است که ترکیبی از درمان‌ها با استفاده از محصولات و تکنیک‌های مختلف عملاً نتیجه بهتر و طولانی‌تری ایجاد می‌کند. به این منظور در کلینیک ما از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف، مثل درمان با لیزر و کرایوتراپی با قلم و IPL برای رفع تیرگی پوست استفاده می‌شود. با مشاوره نزد دکتر ادیبی می‌توانید بهترین تکنیک درمانی مناسب برای خود را تعیین کنید.

برای اطلاعات بیشتر و یا رزرو وقت با ما از طریق شماره تلفن: ۳۶۲۶۴۲۷۲-۰۳۱ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اصفهان، چهار راه توحید، خیابان توحید میانی، طبقه فوقانی بانک ملت مراجعه فرمایید.

کرم‌ها
شمار زیادی از کرم‌های بدون نسخه وجود دارند که می‌تواند در درمان لکه های قهوه ای صورت موثر باشند و لکه‌های قهوه‌ای را محو یا حذف کنند. هزینه این کرم‌ها برای رفع لک می‌تواند در هرجایی بسته به شرکت سازنده و اندازه‌ی جعبه‌ی آنها متفاوت باشد. برخی از مارک‌های ارزان‌تر ادعا می‌کنند که لکه‌های قهوه‌ای را کم‌رنگ می‌کنند و به تدریج میزان قابل توجه بودن آنها را کم می‌کنند؛ در حالی که برخی از مارک‌های خیلی گران تا زمانی که لکه‌های قهوه‌ای را از روی دست‌ها، بازوها و گردن از بین ببرند، کار می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که وجود لکه‌های قهوه‌ای مشکلی نیست که به راحتی بشود با آن برخورد کرد و عوامل زیادی در نتایج نهایی نقش دارند. با این حال یک برنامه خوب برای مراقبت از پوست می‌تواند یک راه طولانی را به سمت حذف این لکه‌های ناخوشایند ارائه دهد. افرادی که در نظر دارند از این کرم‌ها استفاده کنند باید نظرات مصرف‌کننده‌ها را بخوانند و نظرات مثبت و منفی را با دقت با هم مقایسه کنند، به خصوص اگر قصد داشته باشند پول زیادی برای گران‌ترین محصولات از بین برنده لکه‌های قهوه‌ای پوست هزینه کنند.

لیزر درمانی
یک روش غیر موضعی برای درمان لکه های قهوه ای روی پوست، استفاده از لیزر است، لیزر درمانی یک روش سرپایی است که معمولاً در مطب دکتر ادیبی انجام می‌شود. در طول درمان، لیزر بر روی لکه‌های قهوه‌ای متمرکز می‌شود و گروه‌های رنگدانه‌هایی که باعث این لکه‌ها شده است را از بین می‌برد.

برای کسانی که می‌خواهند لکه‌های قهوه‌ای روی پوست خود را در یک روشی برتر از روش‌های معمول و بدون نسخه درمان کنند، روش‌های سرپایی در دسترسی وجود دارد. یک نمونه از این روش‌ها از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای با لیزر است. در طول درمان، لکه‌های قهوه‌ای با تعدادی از لیزرهای مختلف مانند لیزر پالسی نور و لیزر سوئیچ شده‌ی Q درمان می‎شوند. این لیزرها در درست هدف قرار دادن درجه دقت بالایی دارند و بسیار مؤثر هستند.

5

تکنولوژی IPL
تکنولوژی IPL، به عکس‌برداری صورت نیز اشاره دارد، ظاهر پوست پیر شده، لکه‌های قهوه‌ای (کک و مک ناشی از نور خورشید)، خوش‌خیم‌ترین رنگدانه‌های قهوه‌ای و قرمزی ناشی از پاره شده مویرگ‌ها را بهبود می‌بخشد. این کار از طریق یک فرایند به نام عکس‌برداری جوان‌سازی برای صورت و بدن انجام می‌شود.

کرایوتراپی (سرما درمانی)
کرایوتراپی لکه‌های قهوه‌ای را با استفاده از منجمد کردن آنها با یک محلول نیتروژن مایع از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود پوست تیره با پوست انداختن از بدن دور شود. کرایوتراپی توسط دکتر ادیبی، یک روش درمانی سریع و ایمن برای حذف لکه‌های قهوه‌ای است.

لایه‌برداری شیمیایی
لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از یک محلول شیمیایی که لایه‌ی بیرونی پوست را برمی‌دارد، کک و مک و ظاهر لکه‌های قهوه‌ای را بهبود می‌بخشد. معمولاً پوست جدیدی که جایگزین پوست قدیمی می‌شود، نرم‌تر است و چین و چروک کمتری دارد. لایه‌برداری شیمیایی برای افرادی که پوستشان لطیف و بور است، یک انتخاب خوب است.

پیلینگ مکانیکی (میکرودرم)
در پزشکی کلاسیک، پیلینگ مکانیکی از کریستال‌های درجه‌ی پزشکی استفاده می‌کند. این کریستال‌ها با استفاده از یک سیستم قوی مداربسته و کمک دست، در سرتاسر سطح بیرونی پوست با یک سرعت اولیه‌ی زیادی خالی می‌شوند. شما می‌توانید آن را برای صورت، گردن و سینه به عنوان یک انفجار شن و ماسه که کمی کنترل شده است در نظر گیرید.

کریستال‌ها بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست را پوسته پوسته می‌کنند که این کار باعث می‌شود سلول‌های پوستی که نرم، صاف و پذیرای مواد مغذی هستند در معرض زیست قرار گیرند. پیلینگ مکانیکی منجر به یک تجدید پوست اساسی می‌شود. ترویج تولید کلاژن‌های جدید پوست را ضخیم می‌کند و مقاومت آن را نسبت به اثرات پیری بهبود می‌بخشد.

درمان پوست پوست شدن صورت

دلایل دیگر پوست پوست شدن صورت، عبارتند از:
-قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی سخت.

-روشی نامناسب برای مراقبت از پوست

-استفاده کردن از محصولات مراقبت از پوست سخت.

-واکنش آلرژیک به مواد آرایشی، محصولات مراقبت از پوست و یا حتی لاک ناخن.

-زندگی در منطقه بسیار آلوده.

-اختلالات پوستی و یا مشکلات پزشکی مانند اگزما، پسوریازیس، سیستم ایمنی ضعیف، درماتیت و عوارض جانبی مواد شیمیایی یا داروها.

اگر پوست صورت شما پوسته پوسته می شود، ممکن است علائمی چون خشکی پوست، خارش، قرمزی، جوش، زبری یا سوهان مانند، و همچنین خونریزی داشته باشید.

اگر مشکل در مرحله اولیه مراقبت نشود، ممکن است منجر به عفونت پوستی شود.

در حالی که هیچ چیز برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست صورت نمی گیرد، شما می توانید از برخی درمان های خانگی ساده را برای مرطوب نگه داشتن پوست، جلوگیری از تحریک و بهبود التیام استفاده کنید.

علل پوسته پوسته شدن پوست:
1. آفتاب سوختگی:

این رایج ترین دلیل پوسته پوسته شدن پوست است. آفتاب سوختگی به خاطر قرار گرفتن در معرض اشعه شدید اشعه ماورا بنفش خورشید بدون محافظت کافی (عینک یا ضد آفتاب) رخ می دهند. پرتوهای UV سلول های پوست شما را می کشد که باعث قرمزی و احساس سوزش می شود، پوست مرده شروع به بریده شدن می کند و سلول های جدید پوست جایگزین آن ها می شوند.

چگونه می توان از آن جلوگیری کرد:

استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30، بهترین روش برای جلوگیری از آفتاب سوختگی است.

پوسته پوسته شدن

علل پوسته پوسته شدن چیست؟
2. سوختگی شیمیایی یک از علل پوسته پوسته شدن صورت:
پیلینگ شیمیایی که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است، دلیل دیگری برای پوسته پوسته شدن پوست هستند. افراد برای خلاص شدن از پوست آسیب دیده این کار را می کنند و ممکن است باعث تاول زدن پوست قبل از شروع کردن پوست اندازی شود.

چگونه می توان از آن جلوگیری کرد:

حتما با مشورت پزشک این کار را انجام دهید. استفاده از پیلینگ باعث آسیب بیشتر به پوست شما می شود.

3. درمان موضعی از دلایل پوسته پوسته شدن صورت:
درمان های موضعی مانند رتینوئید ها و بنزوئیل پراکسید باعث علایم شایع پوست می شوند. این درمان ها که برای کنترل آکنه و چروک به کار می روند, پوست شما را خشک می کنند و منجر به پوسته شدن می شوند.

چگونه می توان از آن جلوگیری کرد:

اگر شما در حال استفاده از این داروهای موضعی هستید، با متخصص پوست مشورت کنید و ببینید آیا می توانید میزان مصرف را کم کنید یا خیر. اگر پوست شدیداً حساسی دارید، بهتر است از این درمان ها صرف نظر کرده و ترکیبات ملایم تر را انتخاب کنید.

4. خشکی از دلایل پوسته پوسته شدن صورت:
این یک عامل رایج دیگر برای پوسته پوسته شدن پوست است، مخصوصاً در طول زمستان. چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم وقتی پوست شما خشک است، لایه های بالایی به علت قرار گرفتن در معرض سرما، آب و هوای سرد به اندازه کافی آبدار نیستند. این منجر به جابجایی زودرس سلول های پوست و پوسته شدن آن می شود.

چگونه می توان از آن جلوگیری کرد:

دقت کنید که پوست شما در طول روز مرطوب بماند. شما می توانید این کار را با مصرف زیاد آب و اعمال مرطوب کننده بر پایه منظم انجام دهید، همچنین استفاده از تمیز کننده های ملایم صورت نیز مهم است که پوست شما را خشک نکند.

5. آلرژی ها از دلایل پوسته شدن پوست:
واکنش های آلرژیکی نیز می توانند منجر به پوسته شدن پوست شوند. ممکن است نسبت به محصولاتی که از آن استفاده می کنید ، حساسیت داشته باشید.

چگونه می توان از آن جلوگیری کرد:

با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مشخص کنید که آیا ممکن است نسبت به محصولاتی که از آن ها استفاده می کنید واکنش آلرژیک داشته باشید یا خیر. اگر بله، استفاده از محصول را متوقف کرده و جایگزین های را پیدا کنید.

هنگامی که متوجه آن محرک ها شدید، قبل از خرید محصولات جدید لیست ترکیبات را بخوانید.

پوسته پوسته شدن صورت

دلایل اصلی پوسته پوسته شدن صورت
6. مشکلات پوستی از دلایل پوسته پوسته شدن صورت:
مشکلات پوست مانند اگزما، پسوریازیس، و درماتیت سبورهیک اغلب منجر به خارش پوست می شود که باعث پوسته پوسته شدن پوست می شود. این شرایط ممکن است مزمن باشد و برخی از آن ها ممکن است درمان نداشته باشند. با این حال، می توان آنها را کنتر کرد.

چگونه می توان از آن جلوگیری کرد:

مهم ترین مسئله در هنگام برخورد با پوست ملتهب این است که پوست خود را با نوشیدن مقدار کافی آب و با استفاده از مرطوب کننده خوب حفظ کنید.

از محصولات هیپوالرژیک، تمیز کننده های صورت ملایم، و آب سرد صورت را شست. چندین درمان موضعی وجود دارد که برخی از آن ها در لیست این بخش از سلامت نمناک ذکر شده اند که می تواند به تسکین این مشکل کمک کند.حالا که از علل پوسته پوسته شدن صورت آگاه شدید، اجازه دهید نگاهی به درمان آن بیندازیم

روش‌های خانگی طبیعی برای رفع پوسته شدن صورت
روغن درخت چای یکی از بهترین درمان‌‌ها برای شوره پوست استدر کنار شیوه‌های شیمیایی که برای درمان شوره پوست صورت به آنها اشاره کردیم، روش‌های خانگی طبیعی هم برای مقابله با این عارضه پوستی وجود دارد که بد نیست به این موارد هم اشاره کنیم. روغن درخت چای یکی از بهترین درمان‌‌ها برای شوره پوست است، این روغن را به راحتی می‌توانید با لوسیون‌های پوستی یا شامپوها ترکیب کنید. در بین درمان‌های طبیعی شوره پوست صورت، به سرکه هم باید اشاره کرد، سرکه در درمان‌‌های مختلف قارچی موثر است و گفته می‌شود که میزان pH پوست و مو را متعادل می‌کند.

مراقبت‌های پس از لایه‌برداری
استفاده از لوسیون های حاوی آلوئه ورابه این نکته توجه کنید که پس از استفاده از این شیوه‌های طبیعی و شیمیایی حتما پس از شستن پوست، از لوسیون‌‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. در این شرایط پوست صورت بسیار حساس می‌شود و در استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌کننده نیز دقت کنید تا محصولی انتخاب شود که مناسب پوست‌های حساس باشد. در این زمینه‌ لوسیون‌هایی با ترکیب آلوئه‌ورا یا کره‌کاکائو انتخاب‌های مناسبی برای پوست حساس هستند.

روش های درمان پوسته پوسته شدن صورت
روغن زیتون
مرطوب نگه داشتن پوست برای کاهش علائم و بهبود وضعیت پوست بسیار مهم است. روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی است. این ماده حاوی اسیدهای چرب تغذیه کننده پوست است که به عنوان یک مرطوب کننده برای خشکی پوست استفاده می شود. این روغن پوست را پوشانده و رطوبت را در آن قفل می کند. همچنین، ویتامین E در روغن زیتون به روند بهبودی کمک می کند.
مقدار کمی روغن زیتون را با نوک انگشتان و حرکات دایره ای ماساژ دهید.
حداقل ۳ بار در روز تا زمانی که وضعیت بهبود پیدا کند این کار را ادامه دهید.

روش دیگر:
۲ قاشق غذاخوری نمک را با کمی روغن زیتون کافی مخلوط کنید تا خمیر سفتی درست شود.
از این خمیر به عنوان یک اسکراب، برای تمیز کردن سلول های مرده پوست استفاده کنید.
پوست را بشویید و کمی مرطوب کننده روی آن بمالید.
این کار را یک بار در هفته انجام دهید تا پوسته پوسته شدن به طور کامل برطرف شود.

تصویر
کمپرس آب سرد
با استفاده از کمپرس سرد می توانید التهاب را کاهش دهید و از سر پوسته پوسته شدن که به علت آفتاب سوختگی ایجاد شده است خلاص شوید. دمای پایین این کمپرس، عروق خونی را منقبض کرده و موجب کاهش التهاب می شود.
چند قالب یخ را درون کیسه ای پلاستیکی بریزید.
دور کیسه یک حوله نازک بپیچید.
۵ دقیقه این کمپرس را روی صورت نگه دارید.
۵ دقیقه به پوست استراحت داده و مجددا این کا را تکرار کنید.
چندین بار در روز برای درمان پوسته پوسته شدن صورت این کار را کنید.
نکته: هرگز یخ را مستقیما روی پوست آفتاب سوخته قرار ندهید، زیرا این کار می تواند وضعیت را بدتر کند.

عسل
عسل به عنوان بهترین مرطوب کننده طبیعی پوست در نظر گرفته می شود. این ماده رطوبت را در پوست شما قفل کرده و آن را صاف و نرم تر می کند. این بدین معنی است که ماده ای بسیار موثر برای پوست است. عسلشامل فروکتوز، آب، روغن و آنزیم هایی است که رطوبت پوست را حفظ می کنند. همچنین می تواند باعث کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت شود.
قبل از دوش گرفتن، کمی عسل را روی صورت خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
اجازه دهید این ماده ۱۰ دقیقه روی صورت بماند.
سپس استحمام کنید.

روش دیگر:
۲ قاشق چای خوری عسل را با ۲ قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید.
این ترکیب را روی پوست آسیب دیده بمالید.
اجازه دهید این ترکیب خود به خود خشک شود.
سپس آن را با آب گرم بشویید.
این کار را یک بار روزانه انجام دهید.

آلوئه ورا
هنگامی که صحبت از درمان پوسته پوسته شدن صورت می شود، آلوئه ورا ماده بسیار مفیدی است. این ماده شامل خواص آرام بخش و مرطوب کننده است که به بهبود وضعیت پوست و کاهش التهاب و خارش کمک می کند. علاوه بر این، پوست را هیدراته کرده و برای جلوگیری از بدتر شدن پوست مفید است.
برگ تازه آلوئه را باز کنید و به آرامی ژل آن را روی صورت خود ماساژ دهید.
بگذارید ۱۵ دقیقه این ژل روی صورت بماند و سپس آن را بشویید.
از این روش دو بار در روز استفاده کنید.

روش دیگر:
۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا تازه و مقدار کمی روغن ویتامین E را مخلوط کنید.
از این مخلوط روی پوست آسیب دیده استفاده کنید.
اجازه دهید در معرض هوا خشک شود، سپس پوست را با استفاده از آب گرم بشویید.
۲ تا ۳ بار در روز حداقل ۱ هفته این کار را تکرار کنید.

بلغور جو دوسر
یکی دیگر از روش های مناسب برای مقابله و درمان پوسته پوسته شدن صورت استفاده از بلغور جو دوسر است. این ماده به غیر از کمک به حفظ رطوبت، پوست انباشته مرده را نیز پاک می کند و موجب نرم شدن پوست می شود. طبیعت ضد التهابی این ماده نیز باعث کاهش خارش و تحریک پوست می شود.
۱ فنجان بلغور جو دوسر را در ۲ فنجان آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه خیس کنید.
خمیر حاصل را روی صورت خود بمالید.
اجازه دهید این خمیر ۲۰ دقیقه روی پوست بنشیند.
سپس آن را با آب گرم بشویید.
به آرامی پوست را خشک کرده و کمی مرطوب کننده سبک روی صورت بمالید.
از این درمان روزانه تا زمانی که از خشکی پوست از بین برود استفاده کنید.

تصویر
خیار
برای درمان پوسته پوسته شدن صورت خیار نیز بسیار موثر است.آب زیاد در خیار پوست را هیدراته کرده و تحریک شدگی را از بین می برد. خیرا حاوی ویتامین C است، که با مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد به پوست کمک می کند.
۱ عدد خیار را رنده ریز کنید.
این ماده را روی صورت بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.
سپس پوست را با آب گرم بشویید.
این کار را دو بار در روز انجام دهید.

روش دیگر:
½ فنجان خیار رنده شده و ۱ قاشق غذاخوری ماست و همین مقدار عسل را مخلوط کنید.
این ترکیب را روی صورت بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید.
سپس پوست را با آب شستشو دهید.
از این ماسک آبرسان یک بار در روز استفاده کنید.

سرکه سیب
سرکه سیب برای درمان پوسته پوسته شدن صورت که به علت آفتاب سوختگی، پسوریازیس یا اگزما ایجاد می شود موثر است. این ماده pH پوست را متعادل کرده و زبری پوست را از بین می برد. همچنین اسید استیک موجود در سرکه سیب باعث کاهش خارش و التهاب می شود.
۱ قاشق چای خوری سرکه سیب را به ۱ فنجان آب اضافه کنید.
با استفاده از یک تکه پنبه، محلول را روی پوست بمالید.
اجازه دهید این ترکیب ۱۰ دقیقه روی پوست بنشیند، سپس آن را با استفاده از آب سرد شستشو دهید.
پوست را خشک کرده و مرطوب کننده استفاده کنید.
یک یا دو بار در روز این کار را انجام دهید.

موز
موز برای درمان پوسته پوسته شدن صورت مناسب است. این میوه سالم با آنتی اکسیدان های زیادی غنی شده که برای درمان مشکلات مختلف پوستی، از جمله پوسته پوسته شدن مفید است. همچنین به حذف سلول های مرده و خشکی پوست کمک می کند.
۱ عدد موز رسیده را له کرده و آن را روی پوست بمالید.
اجازه دهید این ماده حداقل ۲۰ دقیقه بر روی پوستتان بنشینید.
سپس آن را با آب گرم بشویید.
یک بار در روز این کار را انجام دهید تا پوستتان شاداب شود.

روش دیگر:
½ موز رسیده را با مقداری ماست مخلوط کرده و روی پوست آسیب بمالید.
۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس پوست را با آب گرم بشویید.
از این درمان یک بار در روز تا زمانی که وضعیت پوست بهبود یابد استفاده کنید.

شیر
می توانید از شیر کامل برای درمان پوسته پوسته شدن صورت استفاده کنید. چربی شیر به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست های خشک عمل می کند. همچنین اسید لاکتیک در شیر به عنوان یک پاک کننده خفیف، سلول های مرده پوست را از بین می برد.
دستمال پنبه ای را به شیر کامل آغشته کنید.
حدود ۱۰ دقیقه آن را روی صورت قرار دهید، سپس صورت خود را با آب شستشو دهید.
۳ بار در روز تا زمانی که پوست بهبود پیدا کند از این شیوه استفاده کنید.

روش دیگر:
به مقدار مساوی شیر و عسل گرم را مخلوط کنید.
مخلوط را به آرامی روی پوست خشک شده بمالید.
سپس ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کرده و پوست را با آب گرم بشویید.
از این درمان دو بار در روز به مدت حدود ۱ هفته استفاده کنید.

آب
اگر استفاده از این روش ها نتوانست پوسته پوسته شدن را درمان کند باید از داخل این عارضه را درمان کنید. برای حفظ رطوبت بدن و افزایش سرعت حرکت سلول های پوستی مصرف آب بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که کمبود آب یکی از عواملی است که باعث پوسته پوسته شدن پوست می شود.
باید سعی کنید ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز مصرف کنید. با این حال، این مقدار ممکن است بسته به سن، وضعیت سلامتی، سطح فعالیت و شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می کنید متفاوت باشد.همراه با آب، مصرف آب خیار، آب نارگیل و چای سبز نیز می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. خوردن مقدار زیادی از میوه های غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها و هندوانه و سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای نیز به هضم سلول های پوست کمک می کند. در عین حال، از مصرف نوشیدنی هایی مانند الکل و کافئین اجتناب کنید. این نوشیدنی ها عملا آب بدن را می کشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *