گیاهان دارویی

نگهداری بونسای جنسینگ

بونسای-جنسینگ

نگهداری بونسای جنسینگ

 

بونسای-جنسینگ

 

 

آشنایی با گیاه بونسای جنسینگ

بونسای یکی از گیاهانی است که خاستگاه آن نواحی شرق آسیا می باشد. یکی از فراوان ترین گونه های آن بونسای جنسینگ می باشد. این نام تداعی کننده گیاه بزرگی است که برای پرورش در یک محیط کوچک مانند گلدان قرار گرفته است. این گیاه در واقع در سایز بزرگ است اما با تلاش های فراوان این امکان فراهم شده است تا در سایز کوچک نیز بتوان از آن استفاده کرد. بونسای جنسینگ از پیوند فیکوس و جنسینگ به وجود آمده است و مشهورترین گونه بونسای در ایران می باشد. به همین خاطر این گیاه یکی از جذاب ترین گیاهان آپارتمانی است.

پس از خرید هر گیاهی باید با نحوه نگهداری آن نیز آشنا شوید. ما تلاش کرده ایم تا در این مقاله شما را بیش تر با نحوه نگهداری بونسای جنسینگ در منزل آشنا کنیم. اما اگر شما هم می خواهید یک درخت زیبا را البته در ابعاد یک گلدان در منزل داشته باشید، به شما پیشنهاد می کنیم خرید این گونه زیبا را از دست ندهید.

 

نور مناسب برای رشد بونسای جنسینگ

نگهداری بونسای جنسینگ کار چندان سختی نیست، تنها باید به چند نکته در مورد نگهداری بونسای جنسینگ دقت داشته باشید. یکی از این موارد، توجه به نور مناسب برای رشد این گیاه می باشد. بونسای جنسینگ نیاز به نور زیاد دارید. این گیاه از تاریکی بیزار است و بهترین مکان برای نگهداری بونسای جنسینگ می تواند پشت پنجره باشد، جایی که علی رغم جذب نور زیاد، در مقابل نور شدید خورشید نباشد. سعی کنید در یک محیط مناسب و با نور مناسب از بونسای جنسینگ نگهداری کنید. این را نیز در نظر داشته باشید که اگر نور کافی به بونسای جنسینگ نرسد، خیلی زود برگ هایش شروع به ریزش می کنند و قطعاً شما انتظار چنین اتفاقی را نخواهید داشت. پس سعی کنید در این مورد نیز اقدامات لازم جهت نگهداری صحیح از بونسای جنسینگ را انجام دهید.

 

نحوه آبیاری بونسای جنسینگ

 

بونسای

بونسای جنسینگ یک گیاه مقاوم است و به آبیاری خیلی زیادی نیاز ندارد. در همین حد که خاک آن همواره مرطوب باشد کافی است. کمبود آب برای این گیاه باعث می شود که گیاه پس از مدتی پژمرده شده و طراوت خود را از دست داده و در نهایت بمیرد. برای نگهداری بونسای جنسینگ از آبیاری زیاد هم استفاده نکنید؛ چرا که این کار باعث می شود که اکسیژن لازم به ریشه گیاه نرسیده و ریشه پوسیده شود. پس از آن نیز برگ ها کم کم زرد شده و شروع به ریختن می کنند. پس برای آبیاری بونسای جنسینگ حد تعادل را رعایت کنید. اگر بخواهیم به طور تقریبی در این خصوص نظر بدهیم، شاید دو روز یک بار زمان مناسبی برای آبیاری این گیاه باشد. البته با توجه به زمان و شرایط، مدت بین آبیاری ها می تواند تغییر کند.

 

خاک مناسب برای رشد بونسای جنسینگ

 

بونسای

 

خاک یکی از دیگر موضوعات مهم در نگهداری بونسای جنسینگ می باشد. برای نگهداری بونسای جنسینگ باید از خاکی سبک و عاری از مواد سنگین استفاده شود. هم چنین خاک باید قدرت زهکشی بالایی داشته و بتواند رطوبت را به خوبی جذب کند. به طوری که سطح خاک فقط مرطوب باشد و تمام آب روی خاک جمع نشود. به عبارت دیگر می توان گفت که خاک باید دارای قدرت نفوذپذیری بالایی برای آب باشد. برای نگهداری بونسای جنسینگ باید این مورد را حتماً مد نظر داشته باشید چرا که در صورت ماندن آب در محدوده ی ریشه، ریشه ها به راحتی نمی توانند هوا را تبادل کنند. یک خاک مناسب برای نگهداری بونسای جنسینگ بهتر است شامل ترکیبات زیر باشد:
کوکوپیت + خاک باغچه + برگ + کود دامی + ماسه

 

پیشنهاد ما : جنسینگ

 

درجه حرارت برای پرورش بونسای جنسینگ

 

بونسای

 

نگهداری بونسای جنسینگ در دمای مناسب می تواند به رشد آن کمک بسیاری بکند. این گیاه، گرمسیری بوده و بهترین دما برای نگهداری بونسای جنسینگ درجه حرارت بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. توجه داشته باشید که نگهداری بونسای جنسینگ در دمای پایین و سرد، کار خوبی نیست و به شدت می تواند آن را تضعیف کند. به طور کلی بونسای جنسینگ علاقه زیادی به گرما و نور دارد و در چنین محیط هایی به خوبی رشد می کند. البته باید حد تعادل را نیز در این موارد رعایت کرد تا گیاه دچار تنش های مختلف نشود.

 

بیماری های بونسای جنسینگ

برخی بی توجهی ها و اشتباهات در نگهداری بونسای جنسینگ باعث می شود این گیاه دچار بیماری و آلودگی های مختلف شود. مهم ترین و معروف ترین بیماری که بونسای جنسینگ به آن دچار می شود، بیماری های قارچی است. علاوه بر این شته، کنه و شپشک نیز می توانند باعث آلودگی و ایجاد آفت در این گیاه شوند. برای مقابله و پیشگیری از این مشکلات می توانیم از سموم قارچ کش و حشره کش مخصوص استفاده کنیم. البته استفاده از قارچ کش معمولاً از همان زمان آغاز پرورش و تکثیر این گیاه شروع می شود. همان طور که گفتیم بونسای جنسینگ به شدت به قارچ حساس است و در صورت عدم نگهداری صحیح، می تواند به راحتی به بیماری های قارچی مختلف مبتلا شود که این خود مشکلات دیگری را برای این گیاه و دیگر گیاهانی که در آن محیط پرورش می یابند، به وجود می آورد. پس برای نگهداری بونسای جنسینگ به تمام نکات بهداشتی توجه داشته باشید

 

پاسخ به چند سؤال:

۱٫ دلیل زرد شدن برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: علت اصلی زرد شدن برگ‌ها آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم می‌باشد.

۲٫ علت ریزش برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: ریزش برگ‌ها نیز مانند زرد شدن برگ‌ها می‌تواند به دلیل آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم باشد.

۳٫ آیا بونسای جنسینگ نیاز به کوددهی دارد؟
پاسخ: بله می‌توانید با کودهای NPK در فصل رشد گیاه را هر دو هفته یک بار آبیاری کنید.

۴٫ بهترین زمان برای تعویض گلدان بونسای جنسینگ چه زمانی است؟
پاسخ: بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان بونسای جنسینگ زمانی که گیاه خواب است و به‌زودی فصل رشد شروع خواهد شد. که برای اکثر گیاهان اسفند ماه می‌باشد

نحوه تکثیر بنسای جنسینگ

تکثیر گیاه بنسای مشکل است و انجام آن برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. با این وجود اگر علاقه‌مند به باغبانی هستید می‌توانید بنسای جنسینگ خود را از طریق قلمه زدن ساقه تکثیر کنید. مراحل تکثیر بنسای جنسینگ به شرح زیر است:
ابتدا یکی از ساقه‌های سالم و قوی گیاه را انتخاب و به وسیله قیچی باغبانی یا چاقوی تیز که قبلا ضد عفونی کرده‌اید، جدا کنید.
یکی دو برگ انتهای قلمه ساقه را جدا کنید.
قلمه جدا شده را در بستر گیاهی مخلوط POTTING MIX با پایه پیت که قبلا آن را مرطوب کرده‌اید، بکارید.
برای ایجاد شرایط گلخانه‌ای برای گیاه، روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید. این کار باعث می‌شود رطوبت اطراف خاک و برگ‌ها محفوظ بماند.
گلدان را در محلی با دریافت نور کافی و غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته و به تدریج طی یک هفته پلاستیک را باز و خارج کنید.
اکنون قلمه باید تعدادی ریشه سالم داشته باشد. سپس باید نگهداری و آبیاری را شروع کنید و به تدریج نور را افزایش دهید.

 

پیشنهاد ما : خواص جنسینگ در چیست ؟

 

سخن پایانی : 

بونسای جنسینگ از پیوند زدن گیاه فیکوس بر روی جنسینگ حاصل می‌شود. گیاه جنسینگ از گیاهان دارویی مهم در آسیای شرقی است که به دلیل زیبایی تنه و نحوه رشد ریشه و ساقه آن طرفداران زیادی دارد و در کشور ما نیز یکی از پرفروش‌ترین انواع بنسای محسوب می‌شود. برگ‌های این درخت سبز روشن، بیضی شکل و نوک تیز است و شاخه‌ها حالت ارتجاعی و آویزان دارند. گفتنی است برگ‌های این بونسای برای حیوانات خانگی سمی است و اگر آن را ببلعند خطرناک خواهد بود، پس این درخت را دور از دسترس آن‌ها قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *